CiNTa HaTiKu

CiNTa HaTiKu

Tuesday, June 21, 2011

Bercuti di Melaka..yea-yea


Aku dan suami bercuti di Melaka untuk bersama-sama menyambut Anniversary  perkahwinan yang pertama. Seronok jalan-jalan di Melaka. Banyak tempat-tempat bersejarah. Sape-sape yang suka nak tahu tentang sejarah ni boleh la pergi Melaka, banyak cerita sejarah di situ.

Masa kami naik beca di Melaka, abang yang bawa beca sempatla bercerita serba sedikit tentang sejarah di Melaka ni. 

Kata abang beca tu, Bangunan sejarah yang di bina berwarna merah adalah bangunan yang di bina oleh Penjajah Belanda, Bangunan yang berwarna putih pula dibina oleh Penjajah British, manakala Bangunan yang tidak bewarna berbatu bata adalah di bina oleh Penjajah Portugis. Itula yang aku ingat masa dia bercerita. Baru aku tahu, rupa-rupanya warna bangunan bersejarah di Melaka ini berbeza dan ada tema warna sendiri mengikut pemerintahan masing-masing.

Dia juga sempat bercerita tentang Hang Tuah dan Hang Jebat, katanya Hang Jebat tu memang wujud, sebab kubur Hang Jebat ada. Tetapi Hang Tuah pula katanya tidak dapat dipastikan samada wujud ataupun tidak dan kubur Hang Tuah memang tidak ada, cuma Telaga Hang Tuah ada. Kalau ikutkan cerita melayu dulu-dulu, Hang Jebat ni jahatla orangnya, Hang Tuah pula baik. Tapi kalau nak ikutkan, Hang Jebat ni bukannya jahat sebenarnya, dia cuma nak menegakkan keadilan, disebabkan kekejaman Sultan Melaka pada masa itu membuatkan Hang Jebat dikatakan penjahat..ntahla betul ke tidak, Wallahu a'lam..
 
Kami juga sempat makan mee kari kerang di gerai berhampiran dengan kawasan penginapan kami iaitu Hotel Straits Meridian. Ni je gambar yang kami sempat snap hari tu. Dah nak habis baru teringat nak snap, lapor sangat masa tu. Hehe..
Banyak lagi tempat-tempat lain yang kami pergi seperti Taman Mini Malaysia, Taman Buaya, Planetarium, naik River Cruise Melaka, naik kapal hayun di IOI Melaka (sampai suami rasa nak muntah-muntah naik kapal ni) dan berjalan-jalan di sekitar Bandaraya Melaka. Boleh dikatakan best jugakla sebab harga pun berpatutan nak berjalan-jalan di Melaka ni. 
Tambahan pula aku memang dah beli Kupon Diskaun untuk jalan-jalan di Melaka ni yang di jual oleh rakan ku, jadi dapat diskaunla beberapa tempat yang kami pergi tu dengan percuma penginapan 1 malam. Okla tu, berbaloi-baloi untuk bajet dalam RM300 untuk kami berdua. Sebenarnya banyak lagi tempat-tempat yang kami tak lawat lagi, nanti lain kali jela , kalau ada rezeki, kami pergi lagi. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment